Fiskus będzie otrzymywał dane o sprzedawcach
Z dniem 5 czerwca Senat przyjął ustawę wdrażającą dyrektywę DAC7, która pozwala fiskusowi otrzymywać dane o sprzedawcach działających w Internecie na platformach takich jak Allegro, OLX, Uber czy Booking.
Nowelizacja ustawy o wymianie informacji podatkowych przeszła bez poprawek i wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku. Platformy e-commerce będą zbierać informacje o sprzedawcach i dostarczać je fiskusowi, co ma zapobiegać oszustwom podatkowym. Dyrektywa DAC7 nie wprowadza nowych obowiązków podatkowych, ale sprzedawcy muszą dostarczać platformom sprawozdanie ze swoich transakcji.
Obowiązek dotyczy sprzedaży towarów i usług w Internecie, w tym najmu nieruchomości i usług osobistych. Platformy, które nie wywiążą się z obowiązku, mogą otrzymać kary do 5 milionów złotych. Na polskich portalach handlowych dane będą zbierane tylko, jeśli sprzedaż roczna przekroczy 2000 euro lub 30 transakcji.
Pierwsze raporty trafią do skarbówki w styczniu 2025 roku. Platformy będą gromadzić dane takie jak imię, nazwisko, adres, NIP, oraz w przypadku firm, REGON i rachunek sprzedawcy. Dyrektywa już działa na Litwie, gdzie użytkownicy platformy Vinted mogli się przekonać o jej skutkach.