Nastawienie polskich konsumentów – czerwiec 2025
GUS prowadzi badania, w których sprawdzane jest nastawienie nastrojów konsumenckich. Jak prezentują się w czerwcu?
Wskaźnik BWUK (Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej) przyjmuje wartości od -100 do +100 punktów. Wartość powyżej 0, oznacza dodatnią przewagę liczebną konsumentów nastawionych pozytywnie, nad tymi nastawionymi negatywnie. Odwrotnie jest gdy wskaźnik osiąga wartość poniżej 0.
W czerwcu, wynik ten wyniósł -9,3%, co oznacza, że większość konsumentów jest nastawiona negatywnie do obecnej sytuacji. Warto jednak zauważyć, że ten wskaźnik poprawił się o 5,2 punktów procentowych względem ostatniego badania.
Co ważne, wszystkie składowe, które tworzą wskaźnik, zanotowały wzrost względem poprzedniego miesiąca. Największy wzrost bo o 7,9 p. procentowych odnotowano w przypadku bieżącej sytuacji ekonomicznej kraju. O 6,5 p. procentowych nastąpiła poprawa w ocenie obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów. Ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, to wzrosty o kolejno 5,5 p. procentowych, 3,4 p. procentowych i 2,5 p. procentowych.
Jeśli chcesz sprawdzić pełny raport, wejdź na stronę GUS.

Sprawdź nasz ostatni artykuł o sztucznej inteligencji na rynku pracy!